גלגולי אנרגיה
בשילוב אנרגיה בפארק המדע
מהי אנרגיה? כיצד נוכל לחוש בקיומה? ומדוע היא לא "נעלמת"?
סדנא עשירה בהתנסויות. במהלכה נעבוד בקבוצות ונחקור את נושא האנרגיה. נכיר את צורותיה השונות ועל ידי ניסויים מגוונים ומרתקים, נבין שהיא לא נעלמת.
*הפעילות מושלבת מעבדות ופעילות בפארק בנושא "הפקת אנרגיה"
מותאם לתכנית הלימודים בנושא: אנרגיה סוגים, המרות ומעברים.
לראות את הקול
מהו קול וכיצד הוא מתפשט? איך נוכל לראות גלי קול בפעולה? האם ניתן לנגן על כוסות ומי שומע טוב יותר - כלבים או בני אדם?
על שאלות אלו ונוספות נחפש ונמצא תשובות ע"י חקירת התופעה הגלית של הקול. נעמוד על ההבדלים בין עוצמות הקול לגובה הקול ונפיק צלילים באמצעים שונים.
מותאם לתכנית הלימודים בנושא: אנרגיית קול.
מאפייני האור - שבירה והחזרה
ממה מורכב האור הלבן? מדוע ישנה השתקפות בחלון כשחושך בחוץ? כיצד עוברות קרני האור בתוך הסיב האופטי?
במפגש זה נלמד על תכונות האור ונכיר מושגים כמו “שבירת אור”, “החזרת אור” ו”החזרה פנימית גמורה”. הפעילות משלבת ביקור בחדר החושך במוזיאון המדע בו התלמידים מתוודעים לתגלית של ניוטון על הרכב האור ותכונותיו המופלאות.
מותאם לתכנית הלימודים בנושא: אנרגיית אור.
מיקרוסקופ - העולם הנסתר מעינינו
כיצד פועל המיקרוסקופ? מה ההבדל בין מיקרוסקופ לבינוקולר?
נלמד על חשיבותה של ההגדלה המיקרוסקופית לצורך הבנת תהליכים מדעיים. התלמידים יעבדו עם מיקרוסקופ, יכירו את דרך פעולתו ויכינו התקנים מיקרוסקופיים של תאים צמחיים, גבישי מלח ומיקרו אורגניזמים.
העשרה לתכנית הלימודים.
קבוצות כוכבים - גלגל המזלות. כולל ביקור בפלנטריום
מה ראו הקדמונים בכיפת השמיים? מדוע סודרו הכוכבים בקבוצות? איך מזהים את קבוצות הכוכבים החשובות?
על שאלות אלו ואחרות, יענו התלמידים במהלך הפעילות, שבסיומה יבנו המשתתפים דגם של קבוצת כוכבים מגלגל המזלות.
הפעילות משלבת ביקור בפלנטריום.
העשרה לתכנית הלימודים.
תמיסות ומלחים
האם תוכלו להגדיר את המושגים מלח, מסיסות, מומס, ממס, תמיסה וגביש?
התלמידים יתנסו בהכנת תמיסות, תמיסות רוויות ורוויות יתר, יראו את השפעת הטמפרטורה על מסיסויות מלח בישול וסוכר ויבינו את הקשר בין תמיסה רוויית יתר ליצירת גביש.
העשרה לתכנית הלימודים.
הדם והלב
כיצד בנוי הלב? מה גורם לו לפעום?
נכיר את מבנה הלב ונאזין לפעימותיו. כמו כן, נבדוק כיצד משפיעה הפעילות הגופנית על תפקודו של הלב. בנוסף, נבנה דגם של סטטוסקופ אתו ניתן להאזין לקולות הלב והנשימה.
מותאם לתכנית הלימודים בנושא: מערכת הדם.
חכמים באנרגיה
כיצד מפיקים חשמל? מה ההבדל בין תחנות הכוח השונות ומהי התייעלות אנרגטית?
נכיר כיצד פועלת תחנת הכוח ונלמד על היתרונות והחסרונות בתהליך הפקת החשמל. נחקור מה הקשר בין בחירה נכונה של חומרים להתייעלות אנרגטית. לסיום נבנה פנס לד חסכוני במיוחד.
*מומלץ לשלב פעילות בפארק בנושא "הפקת אנרגיה".
חומציות הגוף
מהי חומציות? כיצד היא באה לידי ביטוי באזורים שונים בגופינו כמו העור, הקיבה והפה? מהו תפקידה של הזיעה ומדוע אסור לחסום את ייצורה?
התלמידים יתנסו בבדיקת רמת חומציות באמצעים שונים ויכינו משחת שיניים ודיאודורנט מחומרים טבעיים.
מגלים חשמל
מיהו ארסטד? ואיך טעות אחת שינתה את כל העולם המודרני?
בסדנא זו נלמד ונתנסה בתפקידו החשוב של המגנט בתהליך ייצור החשמל.
נראה את ההבדל בין מעגל חשמלי המופעל בעזרת סוללה (זרם ישר) לעומת החשמל המיוצר בחברת החשמל (זרם חילופין) ונקים רשת חשמלית כיתתית.
הסדנא היא המשך לביקור במרכז המבקרים של חברת החשמל.
מה צופנים הכוכבים - פעילות באסטרונומיה
מה הקשר בין כוכב הצפון לבין מדען מוזר שחי לפני 400 שנה? ומה הקשר בין כוכב הצפון למיקומה של מדינת ישראל על פני הגלובוס?
בואו להיות חלק ממסע מסתורי בין כוכבים, היסטוריה ומפתח אבוד. במסע תצטרכו לפענח חידה מסתורית, שתוביל אתכם אל מפתחות תיבת החידה. הפעילות משלבת בניית מודלים ועבודה בסביבה מתוקשבת בסגנון בלשי המעודדת סקרנות ויצירתיות.