כפתור וואטסאפ
לחידת הממציא הצעיר

חט"ב ותיכון

מרכז ייחודי להעשרה מדעית טכנולוגית

מורה יקר,

תלמידי בית ספרך מוזמנים להשתתף בתכניות המדעיות טכנולוגיות שמפעיל הטכנודע בחדרה. 

בטכנודע צוות הוראה בעל תארים מתקדמים וידע בתחומי המדע והטכנולוגיה, ציוד מתקדם, מעבדות ומתחמים ייחודיים בהם תלמידי בית ספרך מוזמנים לחקור ולגלות את מסתורי המדע. 

 

אנו מאמינים שיחד עם מורי בית ספרך, אנו יכולים לקדם באופו משמעותי את הסקרנות, הידע והמיומנויות הכרוכות בעולם המדע והטכנולוגיה. 

 

 

מתחמי הטכנודע

בואו לחוות את המדע בפארק המדע, המשתרע על ארבעה דונמים של מעבדה מדעית חיצונית.

מוזיאון אינטראקטיבי המהווה חווית למידה תוך כדי משחק באמצעות חשיפה למגוון מתקנים מדעיים/

"סיור בחלל" המתרחש בפלנטריום של הטכנודע, המדמה את שמי הלילה.

בואו להיות רופאים ליום אחד! היחידה לסימולציה רפואית - "בית חולים ללא חולים". מוזמנים להתנסות במתן טיפול בסימולטורים המדמים מצבים רפואיים שונים.

תחנת רדיו אינטרנטית שמטרתה לקדם את החינוך המדעי טכנולוגי של דור העתיד לצד עשייה חברתית.

במעבדות הטכנודע התלמידים הופכים למדענים! חוויית הלימוד במעבדה כוללת ביצוע ניסויים ושימוש בציוד מעבדתי אמיתי, התנסויות משותפות והדגמות של עקרונות מדעיים מתחומים מגוונים. 

המקצועות הנלמדים

  • קרדיולוגיה
  • פולמונולוגיה
  • נוירולוגיה
  • דימות רפואי
  • מיילדות
  • כירורגיה
  • נפרולוגיה
  • אורתופדיה
  • פרמקולוגיה
  • טראומטולוגיה
  1. חשמלב

    מפגש המוקדש לנושא הפעילות החשמלית הייחודית לשריר הלב – החברים יתנסו בביצוע

    אק"ג וניטור הלב, מתן שוק חשמלי לסימולטור אנושי, היכרות עם קוצבי לב ועוד.

  2. בדיקת המאמץ

    מפגש חקר שמטרתו הבנת השפעת המאמץ על מדדים פיזיולוגיים שונים – החוקרים יתנסו בביצוע בדיקת ארגומטריה השוואתית, ניתוח התוצאות והסקת מסקנות משותפת. 

  3. דיסקציית לב

    מפגש המאפשר הכרות מעמיקה עם הלב. המשתתפים יתנסו בניתוח לב חי (אמיתי), יבחנו באמצעות כלים מתאימים את מרכיביו ויוכלו להכיר את מבנה הלב מקרוב ובזמן אמת.

  1. צנתור לב

    מפגש מסעיר בו ניתן להיות קרדיולוג כבר בתיכון – התלמידים ילבשו בגדי עופרת ובעבודת צוות מרתקת וסימולטור חדיש יבצעו סימולציית צנתור בעורקי הלב הכליליים.

  2. נזקי לחץ הדם

    במפגש נעסוק בשינויים בערכי לחצי הדם במהלך השנים, ומשמעות יתר לחץ דם – נבחן US נזקים בלב ובכלי הדם, נתנסה בהדמיית של אבי העורקים ונתרשם מתיקון מפרצת. 

  3. מסתמי הלב

    מפגש המוקדש למחלות מסתמיות ודרכי הטיפול בהן – התלמידים יגעו במסתם בריא וישוו אותו למסתם חולה. נאזין ונשווה קולות לב בריא וחולה, נכיר ונבין שיטות התערבות כירורגיות חדשניות לתיקון והחלפת מסתם מלאכותי.

  1. נזקי העישון

    מפגש חוויתי שמטרתו הבנת הנזקים מתוך התנסות – התלמידים ימששו ריאות משומרות בריאות, לעומת ריאות שנחשפו לעשן, צילומי רנטגן לריאות, סימולטור אנושי ועוד.

  2. הנשמה מלאכותית

    מפגש שמטרתו לחבר בין התיאוריה למעשה – הרופאים הצעירים יחוו העשרה בחמצן, הנשמה מלאכותית ברמות קושי שונות, התנסות עם ציוד וסימולטורים מתקדמים ביותר.

  1. מדידה והערכה של מערכת הנשימה

    מפגש חווייתי שמטרתו ניטור ומדידת ערכי הנשימה - מדידת נפחי נשימה ומהירות זרימת אויר מהריאות בניסויי שדה ובעזרת ספירומטר. עוד תיבדק איכות ההנשמה מבחינת החמצן וה CO 2 בעזרת פאלס קפנומטר.

  1. זמן תגובה

    מפגש מציל חיים, המפגיש בין המדע ותאונות הדרכים – התלמידים יעברו חוויה מדעית החל מתצפית על תופעה, ניסוח השערה, תכנון ניסוי, ביצוע מדידות והסקת המסקנות.

  2. המח בלחץ

    מפגש משמעותי ביותר העוסק בזרימת הדם למח במצבי קיצון – התלמידים יטפלו בנפגע ראש מהמיון, דרך ההדמיה ועד לחדר הניתוח. התלמידים יכירו את הנושא בעזרת סימולטורים משוכללים ויתנסו בחליפת G של טייסים. נצפה בהדמיות של אבי העורקים ונתרשם מתיקון מפרצת.

  1. נזקי האלכוהול

    מפגש חשוב המבהיר את הסכנות התמונות במשקה האלכוהולי כולל התנסות עם משקפי אלכוהול וניסויים בנושא האלכוהול ורקמות הגוף האנושי. צילומי CT של מוח שנחשף לרעל.

  2. ניקור מותני

    מפגש המאפשר התנסות בפרוצדורה רפואית מורכבת – התלמידים יחקרו שני מקרים רפואיים והתשובה תימצא בנוזל השדרה אליו יגיעו באמצעות ניקור הסימולטור הייעודי.

  1. ראיה על קולית

    מפגש מרתק החושף טכנולוגיה רפואית מתקדמת – יתנסו בהדמיית פעולת הלב בעזרת אולטרה סאונד, יבצעו מדידות וחישובים כמותיים של תפקוד הלב.

  2. סופר סטטוסקופ

    מפגש בין הפיזיקה והרפואה המודרנית – המשתתפים יקבלו משימה לביצוע ותוך כדי ילמדו על חדשנות ישראלית, פתרון מקורי להפחתת קרינה ויתנסו בטכנולוגיית הדמיית ריאות חדשנית, ללא קרינה או נזקים אחרים.

  1. מעולם שטוח לתלת מימד

    מפגש עם הדמיית CT ,הבנת עקרונות הפעולה של הטכנולוגיה, היכרות קרובה עם הסורק הממוחשב וניתוח הדמיות ראש /חזה/ בטן/ אגן מודרכת.

  1. לראות את הנולד

    מפגש מרגש עם פלא הבריאה – התלמידים יתנסו בחדר הלידה של הטכנודע בקבלת לידה של סימולטור, חיתוך חבל הטבור וטיפול נמרץ ביילוד.

  2. אמבריולוגיה והרדמה אפידורלית

    מפגש המקשר נוירולוגיה, גניקולוגיה והרדמה – התלמידים יכירו את שלבי התפתחות העובר ברחם, ישאבו תרופת הרדמה ויבצעו הזרקה אפידורלית לסימולטור בחדר הניתוח.

  1. מערכת הרבייה הנשית

    מפגש המיועד לתלמידות בו נכיר בעזרת דגמים את מבנה המערכת הנשית, נראה את בדיקת האולטראסאונד הפנימית, נתנסה בבדיקת פאפס על סימולטור ייעודי ונדון בחשיבות החיסון נגד הפפילומה וירוס.

  1. ניתוח לפרוסקופי

    חדר הניתוח המודרני השתנה עם כניסת הטכנולוגיה הזעיר פולשנית. במפגש זה נסייר בחדר ניתוח מסורתי והתלמידים יתנסו במשימות עם סימולטורים לניתוח לפרוסקופי.

  2. דקירה בחזה

    הבנת הסכנה בדקירה בחזה, התנסות בעבודת צוות בקבוצות, במטרה להציל סימולטור דקור. טיפול בשטח, בניידת טיפול נמרץ ועד בית החולים, הדמיית CT וטיפול נמרץ בחדר ניתוח.

  1. חדרי הניתוח אתמול היום ומחר

    האבולוציה הטכנולוגית לא פסחה על חדרי הניתוח ורק הולכת ומאיצה. במפגש זה נכיר ונתנסה בעבודת הצוות בחדר הניתוח הקלאסי, נבצע ניתוח לאפרוסקופי ונחשף לטכנולוגיה ישראלית פורצת דרך בתחום הנוירוכירורגיה.

מוסר כליות

מפגש חווייתי המאפשר מגע קרוב עם הכליות – התלמידים יבדקו שתן, ינתחו כליות, יתרשמו מאבני כליה, יתצפתו בעזרת מיקרוסקופ ביחידות התפקוד של הכליה ולבסוף יבצעו צנרור של שלפוחית השתן. (בכפוף לזמינות כליות).

  1. יציבה בריאה

    מפגש המציג את נושא החזקת הגוף ושפת הגוף מהבחינה הבריאותית – התלמידים יתנסו בישיבה על כיסאות בעיצוב ארגונומי ויתרגלו החזקת גוף בריאה עם אמירת ביטחון.

  1. שבר, נקע ופריקה

    מפגש מעשי בו התלמידים לומדים לזהות את ההבדל בין שבר, נקע ופריקה, מתרגלים קיבועים שונים ומתנסים בעבודת צוות לשמירה על עמוד השדרה, בעזרת שימוש נכון בלוח גב.

טוקסיקולוגיה

הכרת מושגים בסיסיים בתורת התרופות, התנסות מעבדתית בטיטרציה, חישוב מינונים, התנסות בשאיבה מאמפולה והזרקת תרופה לשריר בסימולטור.

  1. דקירה זה לא סטירה

    הבנת הסכנה בדקירה בחזה, התנסות בעבודת צוות בקבוצות במטרה להציל סימולטור דקור. טיפול בשטח, בניידת טיפול נמרץ ועד בית החולים, הדמיית CT וטיפול נמרץ בחדר ניתוח. 

  2. שעת הזהב

    עבודה קבוצתית והתנסות בגישה לפצוע ועצירות דימום - בחצר התרגולים והדגמה במעבדה של טכניקות מתקדמות מהתחום. 

  1. חיים בכביש

    מפגש המציב את התלמידים בתפקיד חוקרי תאונת דרכים בשטח ובמעבדה ורופאים במיון בי"ח. המפגש מאפשר המחשה של הסכנות בכביש ונטילת אחריות אישית לביטחון.

  • חומרים ותכונותיהם
  • הכימיה במזון
  • כימיה שימושית
  • חוקרים כימיה - שיעורים במתכונת חקר
  • ביוכימיה
  1. מבנה החומר

    מה הקשר בין מבנה החומרים למצב הצבירה שלהם בטמפרטורות שונות?

    פעילות זו מיועדת להכרת מצבי צבירה השונים דרך תורת החלקיקים. הפעילות עשירה מאד בהתנסויות ומשלבת חומרים אטרקטיביים כגון: קרח יבש, חנקן נוזלי ועוד.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. תרכובות

    האם פעם חשבתם על כך שהמלח השולחני הלבן אותו אנו מוסיפים למאכלים שלנו, מורכב ממתכת כסופה ומגז בעל צבע ירקרק?

    שני החומרים הללו חוברים יחדו ויוצרים חומר שלישי בעל תכונות שונות לגמרי!! בשיעור זה, התלמידים יתוודעו למושג 'תרכובת' ויבינו שתכונותיה שונות מתכונותיהם של כל אחד מהמרכיבים שלה. כל זאת, תוך ביצוע ניסויים מגוונים והכרת טכניקות המשמשות להפרדת תרכובות ליסודות המרכיבים אותן. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. חומצות ובסיסים

    מהו סודו של קנקן התה המרוקני והאם הוא באמת 'קנקן קסמים' - או ניסוי מדעי?

    בפעילות זו נעמוד על ההבדלים בין חומצה לבסיס ונלמד מהו אינדיקטור. נערוך ניסויים שמטרתם זיהוי ריכוזי חומצות ובסיסים וניישם את הנלמד על מספר דוגמאות מוכרות מחיי היום היום.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. תהליכים אקסותרמים ואנדותרמים

    כיצד ניתן לשנות טמפרטורה של שני חומרים מבלי לחממם? מה גורם לקירור של חומרים מסוימים מבלי לבצע בהם שינוי חיצוני?

    התשובה נעוצה במושגים: 'תהליכים אקסותרמים ואנדותרמים'. התלמידים יערכו ניסויים שונים המדגימים תהליכים אלו, יבינו מדוע התהליך מתרחש ויכירו את הכימיה הטמונה בתוצאות הקשר שבין חומרים אלו.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. בישול מולקולרי - מתחילים

    האם טעמתם פעם ספגטי בטעם תפוזים? ומה דעתכם על קוויאר שעשוי מ...מיץ?

    בישול מולקולרי מאפיין שיטות בישול חדשניות, המשלבות מדע וטכנולוגיה בהכנת אוכל. התלמידים מתנסים בהכנת מתכונים שונים המבוססים על טכניקות בישול שונות וחדישות וילמדו על העקרונות המדעיים שלהם.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. בישול מולקולרי - מתקדמים

    האם טעמתם אי פעם בירה העשויה מתפוחים? ומה עם קרם ברולה ללא ביצים?

    בסדנה זו נלמד על שיטות בישול מורכבות המבוססות על טכניקות הבישול המולקולרי. נכיר את הלציטין, את הקרג'ינאן ועוד חומרים מרתקים...

    *מתאים לקבוצות שהשתתפו בחלק הראשון.

  3. בישול מולקולרי - המטבח הפתוח

    נבחרתם מתוך אלפי מתמודדים בקפידה רבה לטובת משימה מאתגרת במיוחד: עליכם לייצר את המנה היפה והטעימה ביותר מהחומרים העומדים לרשותכם. החומרים והציוד בהם תשתמשו הם מהחדשניים ביותר בעולם הגסטרונומיה. במהלך הפעילות,ייחשפו התלמידים להסברים המדעיים המתרחשים במנות הלא שגרתיות שייצרו.

  1. תבלינים וצמחי מרפא

    מהו סודו של הכורכומין? כיצד ניתן למצות מצמחים את החומר הפעיל שבהם? מה ההבדל בין שיטות המיצוי השונות?

    בשיעור זה יכירו התלמידים סוגי צמחים המשמשים ברפואה ובקוסמטיקה של ימינו. התלמידים יתנסו בהכנת תכשירים קוסמטיים מצמחים כגון - דיאודורנט מחומרים טבעיים בלבד ובנוסף - יעמדו על ההבדלים שבין שיטות המיצוי השונות כדוגמת טינקטורה וחליטה. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. כימיה של המזון

    האם אתם מבינים מה שאתם קוראים על תוויות המזון? מהן קלוריות וכמה אנו באמת צריכים כדי לשמור על דיאטה מאוזנת? האם בתירס יש פחמימה? או אולי חלבון?

    התלמידים יעזרו בעקרונות הכימיה על מנת לבדוק אילו אבות מזון מכיל המזון שאנו אוכלים. המושג: "קלוריות" כדלק המטבולי המשמש את גופנו יוסבר בשיעור תוך עריכת ניסויים. התלמידים ימדדו את כמות הקלוריות שישנן בבוטן ובפסטה, יאספו נתונים, יעבדו אותם וישוו אל הכתוב בתוויות המזון. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. מז"פ - מדע בשירת החוק

    כיצד אוספים ראיות מזירת הפשע? כיצד מזהים כתמי דם?

    הפעילות מבוססת על חדרי בריחה כאשר נכנסים הילדים אל זירת פשע ואוספים ראיות. בהמשך, התלמידים יחשפו לשיטות מעבדתיות שונות כגון: זיהוי כתמי דם בתגובה כימית, זיהוי טביעות אצבע הנחשפות רק באור UV ועוד. גולת הכותרת: בדיקת סמני דנ"א הכוללת הסבר על תהליך ההגברה (PCR) והסבר על הרצה בג'ל.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. פולימרים ושימושיהם

    מהו פולימר וכיצד ה"סליים" המפורסם קשור אליו?

    בשיעור זה נכיר את מבנה הפולימר ותכונותיו. נבצע בנייה ופירוק של פולימרים. בנוסף, יכירו התלמידים מספר פולימרים המשמשים בתעשייה. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  3. בעקבות הנוזל המסתורי

    התלמידים יקחו חלק בפעילות כקבוצת סוכנים חשאיים אשר אמורים להעביר נוזל מסתורי ליעד עלום. במסעם יצטרכו להכיר ולהכין פולימרים שונים ולהשתמש בתכונותיהם על מנת לפתור בעיות הנקרות בדרכם. הפעילות אינטראקטיבית ומלווה בשלל התנסויות .

  1. קוסמטיקה - היופי שבכימיה

    מדוע עלולה חשיפה מרובה לשמש לפגוע בשכבות העור שלנו? כיצד חומרים מסוימים יכולים לתרום לשמירה על בריאות ואסתטיקה?

    התלמידים ילמדו על מבנה העור, על פגעי עור הנוצרים מגורמים שונים ועל חשיבותם של חומרים מסוימים בשמירתו. כמו כן יכירו את החומרים השונים ותפקידם במוצרי הטיפוח והקוסמטיקה ואף יכינו מוצרים בעצמם כגון: קרם ידיים, שפתון ועוד. חלק מההתנסויות ילוו בתהליך חקר מדעי.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. נושמים לרווחה- ארובה בשירות הסביבה

    מה באמת קורה בארובה הרביעית של חברת החשמל? האם העשן שנפלט ממנה אכן נקי ממזהמים?

    התלמידים יכירו את בעיית זיהום האוויר המתרחשת באופן תדיר בכדור הארץ, ידונו בהשלכות ויציעו פתרונות. נצפה יחד מה קורה לריאות (אמיתיות!) בחשיפה לעשן ונבין את העיקרון המדעי עליו מתבסס הסולקן והממיר הקטליטי הפועלים בתוך הארובה. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  3. C הטיטרציה

    בשיעור זה התלמידים יתנסו בשיטת הטיטרציה לקבלת ריכוז מדויק של החומצה האסקורבית (ויטמין C) המצויה בפירות שונים.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. אם שותים לא נוהגים

    מה אנו יודעים על אלכוהול? האם כל מה שאנו יודעים, נכון? מה באמת קורה בגוף לאחר שתיית אלכוהול וכיצד מזהה ה"נשיפון" המשטרתי ריכוזי אלכוהול בהבל הפה?

    התלמידים יכירו את המבנה הכימי של האלכוהול ויעמדו על תוצאות חשיפתו לחומרים אורגניים שונים. בהמשך, תבוצע האנלוגיה הנדרשת ויתקיים דיון על ההשלכות הגופניות ועל ההרס שעלול להיגרם בעקבות שתיית אלכוהול. נכיר גם את ה"נשיפון" המשטרתי ואת הכימיה העומדת מאחורי דרך פעולתו.

    *לשיעור זה, ניתן להוסיף את השיעור "נזקי האלכוהול" מהיחידה הרפואית.

    לכיתות י' ומעלה.

  2. הכימיה שמאחורי הזיהוי הפלילי

    מאיזו אבקה הורעל האדם שבזירה? כיצד ניתן לדעת אם כתם אדום הנמצא בזירה הוא אכן דם?

    במסגרת סיפור על זירת פשע בה הורעל אדם מאבקה מסתורית - יתבקשו התלמידים לגלות מהי אבקה זו. בנוסף, יאתרו בזירה כתמי דם נסתרים ויגלו איך הצליחו הרוצחים לשכפל את המפתח... התלמידים מתנסים בניסוי מקדים בחלק הראשון של הפעילות ובחלק השני כל קבוצה שואלת שאלות חקר ומתכננת ניסוי כולל החומרים והציוד הנדרשים.

    לכיתות י' ומעלה.

  3. בופר- תמיסת מגן

    מהו בופר? מדוע חומר זה בעל חשיבות עליונה בביולוגיה בכלל ולגוף האדם בפרט?

    בגוף האדם מצויות מספר מערכות בופר, המסייעות לשמירה על רמת חומציות תקינה בדם ובמערכות נוספות. השיעור עוסק בהכרת המושג בופר ובהבנת חשיבותו ואופן פעולתו. התלמידים יתנסו בניסוי מקדים ויקשרו זאת לבופר המצוי בגופנו. בנוסף, יתכננו ניסוי חקר הכולל הזמנת חומרים וציוד.

    *לשיעור זה, ניתן להוסיף את השיעור "מדידה והערכה של מערכת הנשימה" מהיחידה הרפואית.

    לכיתות י' ומעלה, נדרש להגיע עם ידע מקדים על חומצות ובסיסים.

  1. חקר מבנה החומר

    חקירה ולמידה על החומר "קרח יבש" מהיבטים שונים: היכרות, תגובות פיזיקליות, תגובות כימיות, הקשר לחומציות. היכרות עם החומר חנקן נוזלי. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. חקר חומצות ובסיסים

    הכרת האינדיקטורים השונים תוך הבנת היתרונות והחסרונות בכל אחת משיטות הזיהוי. הבנת התהליך המתרחש בתגובת סתירה. הלכה למעשה והשלכה לחיי היומיום: חומצות ובסיסים בבית, גשם חומצי, מהו? ועוד.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. דיפוזיה

    למה אנחנו מצליחים להריח את העוגה שהשכנים אפו בדירתם? איך מתרחש חילוף הגזים בריאות ובדם?

    אלה ורבים אחרים תלויים בתהליך הדיפוזיה. התלמידים יחקרו את תהליך הדיפוזיה במצבי הצבירה השונים ואת הפרמטרים המשפיעים על הקצב שלה, כמו גם את הקשר בין שטח פנים לדיפוזיה (ע"י ניסוי כמותי). תוך דיון בתפקידי הדיפוזיה בגוף האדם, התלמידים יבינו את החשיבות של התהליך לכל המערכות החיות.

    מומלץ לכיתות ט' ומעלה.

  2. אוסמוזה

    מדוע צמח שלא הושקה נובל? למה צריך לתבל את הסלט רק ממש לפני שמגישים?

    התלמידים יעמדו על ההבדל בין דיפוזיה לאוסמוזה ומה התנאים המאפשרים לה לקרות. תוך התנסויות מעניינות, יכירו ממברנה חצי חדירה, יצפו בתהליך אוסמוזה ויגרמו לתא צמחי להתכווץ ולהתרחב. התלמידים יבינו את ההבדל בין תא צמחי לתא אנימלי וידונו על תפקידי האוסמוזה במערכות הגוף (כמו כליות). 

    יש לבצע קודם מערך דיפוזיה/להגיע עם ידע מקדים בנושא דיפוזיה. 

    מומלץ לכיתות ט' ומעלה.

  1. פתפותי ביצים- דנטורציה של חלבון

    מדוע חלבון מתקשה וצבעו משתנה במהלך בישול? אלו חומרים ניתן להוסיף, כדי לגרום לדנטורציה של חלבון?

    בפעילות זו התלמידים יבצעו ניסויים שונים כדוגמת ניסוי הבודק את השפעת הטמפרטורה או השפעת רמת החומציות של חומרים שונים - על דנטורציה של חלבון. בהמשך, יוכלו התלמידים להציע ניסויים אחרים הקשורים בנושא. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. המרות אנרגיה

    אנרגיה נמצאת מסביבנו בכל רגע, בשלל צורות. כיצד ניתן לראות אותה בפעולה? מדוע היא משנה צורה? כיצד מומרות האנרגיות מסוג אחד לאחר? מה הקשר ביניהן לבין תהליכים המתקיימים בטבע?

    התלמידים ילמדו על סוגי אנרגיה שונים והמעברים ביניהם. הם יבצעו ניסויים והדגמות בעזרת ציוד מתקדם וידעו לזהות את סוגי האנרגיה השונים במעבדה ובחיי היום יום. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. תכונות האור (על אור ואופטיקה)

    מה אנו יודעים על תכונות קרני האור? כיצד הן מתקדמות, נשברות ומוחזרות? כיצד ניתן לראות אותן בפעולה? אילו מכשירים משמשים לבחינת תופעות הקשורות לאור ולאופטיקה?

    בשיעור זה, נבחן תופעות אופטיות רבות בעזרת מכשור וציוד כדוגמת: סיבים אופטים, מנסרה, תיקון קוצר ורוחק ראיה באמצעות עדשות מפזרות ומרכזות. נבנה "קאמרה אובסקורה" ונלמד על אופן פעולתה. הרקע המדעי נסקר באופן מעמיק ומלווה בהדגמות והתנסויות.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. לראות את הקול

    מהו קול וכיצד הוא מתפשט? איך נוכל לראות גלי קול בפעולה? האם ניתן לנגן על כוסות? ומי שומע טוב יותר , כלבים או בני אדם?

    על שאלות אלו ונוספות נחפש ונמצא תשובות ע"י חקירת התופעה הגלית של הקול. נעמוד על ההבדלים בין עוצמות הקול לגווני קול ונפיק צלילים באמצעים שונים. 

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

    לכיתות י' ומעלה.

  • חקר החלל
  • מצפה הכוכבים
  • פארק ומוזיאון מדע
  1. טביעות אצבעות של כוכבים

    כיצד יודעים מאילו חומרים מורכב כוכב?

    בשיעור זה, נכיר את ספקטרום האור והקרינה האלקטרומגנטית. נלמד על תופעת הנפיצה ונבדוק כיצד מזהים חומרים על פני כוכבים שונים באמצעות הספקטרום שלהם. נשתמש בכלים ובחומרים ייחודיים כגון: לוח זרחני, לומינול ועוד...

    הסדנה משולבת בביקור בפלנטריום/בתצפית שמש ע"פ בחירה ובהתאם למזג האוויר.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  2. שביטים

    מהו שביט? ואיך הוא קשור לתופעת "כוכב נופל"?

    סדנה בה נכיר את השביטים, נבין את חשיבות המחקר המתפתח בתחום ונסתור הרבה הבנות שגויות בנוגע לשביטים. 

    הסדנה משולבת בביקור בפלנטריום/בתצפית שמש ע"פ בחירה ובהתאם למזג האוויר.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  3. טלסקופים

    מה תפקידו העיקרי של הטלסקופ וכיצד הוא והעדשה הנמצאת בתוכו פועלים?

    בסדנה זו נכיר את שימושי הטלסקופ ונבין כיצד הוא פועל ומהם העקרונות הפיזיקלים הטמונים באופן פעולתו. בנוסף, נבנה טלסקופ עדשות ייחודי שניתן לצפות באמצעותו על גרמי השמיים.

    הסדנה משולבת בביקור בפלנטריום/בתצפית שמש ע"פ בחירה ובהתאם למזג האוויר.

    בהתאמה לכיתה ולרמת הידע בתחום.

  1. מה צופנים הכוכבים?

    מה הקשר בין כוכב הצפון לבין מדען מוזר שחי לפני 400 שנה? ומה הקשר בין כוכב הצפון למיקומה של מדינת ישראל על פני הגלובוס?

    בואו להיות חלק ממסע מסתורי בין כוכבים, היסטוריה ומפתח אבוד. במסע תצטרכו לפענח חידה מסתורית שתוביל אתכם אל מפתחות תיבת החידה. הפעילות משלבת בניית מודלים ועבודה בסביבה מתוקשבת בסגנון בלשי, המעודדת סקרנות ויצירתיות.

    הסדנה משולבת בכניסה לפלנטריום ולמצפה הכוכבים.

    מתאים לכיתות ז'-ח'.

  2. מערכת השמש- סדרי גודל

    מה גודלה של מערכת השמש? כיצד ניתן למדוד את גודל השמש?

    בסדנא זו נכיר את מערכת השמש. נכיר שיטה למדידת קוטר השמש, נבקר בפלנטריום בו נלמד כיצד ניתן לזהות תנועה של כוכב לכת לעומת כוכבים. במצפה הכוכבים נצפה על השמש בכפוף לתנאי מזג האוויר.

    מתאים לכיתות ט' ומעלה.

  1. תצפית לילה:

    ניתן להזמין ערב אסטרונומיה הכולל תצפית לילית.

    בכפוף לתנאי מזג האוויר.

  1. תצפית שמש

    תצפית המאפשרת צפייה בטוחה בשמש (לעולם אין להסתכל ללא אמצעי זהירות מתאימים) ומאפשרת לראות פרטים על פני השמש, כגון: כתמי שמש, התפרצויות ועוד...

    בכפוף לתנאי מזג האוויר.

"אסקייפארק"

פעילות אינטראקטיבית בה התלמידים "ננעלים" בפארק ומתבקשים לפתור חידות שונות, תוך שימוש במוצגי הפארק ובהבנת העקרונות המדעיים המסתתרים בהם. מתבצע שימוש בטאבלטים עם אפליקציה סגורה ובלעדית לטכנודע. המצליחים לפתור נכונה יקבלו את קומבינציית הקוד הפותח את הדלתות.

הפעילות משולבת בסיור במוזיאון המדע.

בטכנודע אנו רואים חשיבות גדולה בשילוב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במערך לימודי המדע והטכנולוגיה. בכדי לקדם זאת פיתחנו מערכים מיוחדים המותאמים לאוכלוסיות השונות: קוגנטיבית, תקשורתית ובעיות קשב וריכוז. צוות ההוראה של הטכנודע עובר השתלמויות מיוחדות על מנת להתאים את ההוראה לקבוצות אלו. צרפנו למטה את התכנים המותאמים לאוכלוסיות המיוחדות.

לבחירת תכנים וייעוץ יש לפנות לרכזת הנגישות בטכנודע - ענת אספורטס – גולדנר 

נייד: 052-5433941  |  מייל: anat.asportas@gmail.com  

 

  1. בישול מולקולרי

    התלמידים יתנסו בשיטות בישול חדשניות המשלבות בתוכן מדע וטכנולוגיה בהכנת אוכל.

  2. קסמי מדע

    התלמידים יתנסו בניסויים מעניינים הנראים כקסמים. השיעור מותאם למגוון גילאים ואוכלוסיות.

  3. מצבי צבירה

    התלמידים ילמדו על מצבי הצבירה והמעברים בהם תוך התנסויות מהנות. לדוגמא: התנסות עם קרח יבש, הכנת שוקולד ועוד.

  4. מדעי הגוף

    התלמידים ילמדו על החשיבות בניקיון הגוף, על עיקרון פעולתו של הסבון. יכינו סבון, משחת שיניים ושפתון נגד יובש.

  5. העולם בצבע

    כיצד יוצרים צבע? מהם צבעי הבסיס? התלמידים ילמדו ויתנסו בהכנת צבעים, ואף יציירו איתם.

  1. המעגל החשמלי

    כיצד מגיע חשמל לביתנו? מהו מעגל חשמלי פתוח? סגור? התלמידים יתנסו בהרכבת מעגלים חשמליים שונים וילמדו על חשיבות המפסק.

  2. המגנט וסודותיו

    כיצד פועל המגנט? התלמידים יכירו את תופעת המגנטיות וילמדו על תופעות הדחייה והמשיכה, תוך התנסות עם מגנטים המשולבים בדגמים שונים.

  3. חול הפלא

    התלמידים יתנסו במגע בחולות שונים, יתנסו בניסויים ויבחינו בהבדלים בין החולות, כגון חול שסופח נוזלים לעומת חול שלא נרטב, חול פולימר ועוד.

  4. הכרת מוצק, נוזל וגז

    מהם ההבדלים בין מוצק, נוזל וגז? התלמידים יתנסו במטרה לחדד את ההבחנה בין שלושת מצבי הצבירה.

  5. הכנת ג'לים וסליים

    התלמידים יתנסו בהכנת ג'לים בעלי מרקמים שונים (רכים וקשים יותר), מחומרים שונים יוכלו להשתמש בהם כמשחק.

  6. צוללים קדימה

    מה צף ומה שוקע? מה משפיע – סוג החומר או הצורה. התלמידים יתנסו בציפה ושקיעה של חפצים שונים. הפעילות תקושר לחיי היום יום.

  7. סיור בפארק ובמוזיאון

    סיור מודרך בפארק ובמוזיאון, מותאם לפי סוג האוכלוסיה.

אנחנו כאן לכל שאלה

צרו איתנו קשר ונחזור אליכם בהקדם!
אנא מלאו את טופס - אנחנו כאן לכל שאלה